Wie zijn wij?

Kathrin Kirsch

Kathrin Kirsch

Kathrin Kirsch

Kathrin heeft in 2000 haar opleiding aan de University of Applied Sciences in Keulen met het behalen van het diploma afgerond, gespecialiseerd in restauratie van schilderijen en geploychromeerde sculptuur. Tijdens haar 5jarig studietraject liep zij 1997 zes maanden stage bij SKRA (Stichting Kollektief Restauratieatelier Amsterdam) in Amsterdam.

Voorafgaand aan haar studie heeft Kathrin sinds 1991 een aantal jaren praktijk ervaring opgedaan in zowel museale  als privé restauratie ateliers in Keulen en Bremen waaronder het Wallraf-Richartz-Museum en het Museum Ludwig. Daarvoor studeerde zij twee semester o.a. kunstgeschiedenis aan de Universiteit Würzburg.

Nog voordat zij haar studie afrondde, trad Kathrin in dienst bij  SKRA waar zij doorgroeide tot directeur. In augustus 2006 richtte zij samen met collega Verena Müller het Restauratieatelier Amsterdam op. Sinds zomer 2010 runt Kathrin het atelier in eigen regie.

Kathrin publiceerde samen met Andreas Siejek 2004 Die Unterziechning auf dem Malgrund — Graphische Mittel und Übertragungsverfahren im 15.-17. Jahrhundert. Daarnaast volgt zij regelmatig diverse conferenties en seminars bij toonaangevende instanties om haar vakkennis up-to-date te houden.

Restauratieatelier Amsterdam werkt volgens de E.C.C.O. Professionel Guidelines (European Confederation of Conservator-Restorers’ Organisations) en is lid van vakvereniging Restauratoren Nederland en van ICOM (International Council of Museums).

 

Restauratoren team

Andreas Siejek

Andreas Siejek

Andreas Siejek

Andreas Siejek is net als zijn collega Kathrin Kirsch afgestudeerd aan de University of Applied Sciences in Keulen als Diplom-restaurator voor schilderijen en geploychromeerde sculptuur.

Andreas heeft jarenlange ervaring als zelfstandig restaurator. Hij werkte voor onder meer het Bayerisches Nationalmuseum München, Städel Frankfurt, Abteimuseum Mönchengladbach, Denkmalpflege NRW (Schloss Drachenburg) en talrijke andere opdrachtgevers. Sinds 2008 is hij intensief verbonden aan Restauratieatelier Amsterdam.

Ter aanvulling van het team werkt Restauratieatelier Amsterdam op projectbasis regelmatig samen met zelfstandig werkende academisch opgeleide restauratoren. Hierbij wordt gestreefd naar kennis uitwisseling en het doorgeven en delen van expertise.

Sluiten
Kathrin Kirsch, Andreas Siejek, Hrsg. Ingo Sandner, Die Unterzeichnung auf dem Malgrund - Graphische Mittel und Übertragungsverfahren im 15.-17.Jahrhundert, Kölner Beiträge zur Restaurierung und Konservierung von Kunst- und Kulturgut, Band 11 2004, Anton Siegl ISBN 3-935643-13-6.